Maatregelen Caribisch Nederland Wetsvoorstel Belastingplan 2026
Het Wetsvoorstel Belastingplan 2026 is afgelopen dinsdag 16 september op Prinsjesdag naar de Tweede Kamer gestuurd. Dit voorstel moet nog door de Tweede Kamer en de Eerste Kamer goedgekeurd worden, waarna de maatregelen per 1 januari 2026 in werking treden.
Wat betekenen de maatregelen voor u?
Hieronder treft u de belangrijkste veranderingen aan. Voor een volledig overzicht verwijzen wij naar de stukken van Prinsjesdag: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingplan/belastingplanstukken
Belangrijke veranderingen:
Koopkracht Caribisch Nederland
Een voorstel van het kabinet is om per 1 januari 2026 een aanpassing te doen aan de tarieven van de eerste en tweede schijf in de inkomsten- en loonbelasting op Bonaire, Sint Eustatius en Saba. Het doel van de maatregel is om de koopkracht en daarmee de bestaanszekerheid van lagere en middeninkomens te verbeteren. Daartegenover staat een verhoging in de tweede schijf.
Het kabinet stelt het volgende voor:
- Het percentage van de eerste schijf wordt verlaagd van 30,4% naar 29,4%,
- Het percentage van de tweede schijf wordt verhoogd van 35,4% naar 38,4%.
Verhoging vliegbelasting lange vluchten vanaf Amsterdam
Per 1 januari 2027 wil het kabinet de vliegbelasting aanpassen. Voor vluchten vanuit Amsterdam over langere afstanden, die meer CO2 uitstoten, gaat de vliegbelasting omhoog.
Van 1 tarief naar 3 tarieven
De vliegbelasting is op dit moment voor elke vliegreis hetzelfde, namelijk € 29,40 per passagier. Het kabinet stelt voor om 3 tarieven in te voeren:
- korte vluchten € 29,40
- middellange vluchten € 47,24
- lange vluchten € 70,86
De tarieven worden in 2027 nog gecorrigeerd voor de inflatie.
Voor vluchten vanaf Amsterdam naar Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Bonaire, Saba en Sint-Eustatius, geldt het belastingtarief voor korte vluchten dus blijft deze ongewijzigd voor de eilanden.
Tarief afhankelijk van vliegafstand vanaf Amsterdam
De 3 tarieven die het kabinet voorstelt, zijn gebaseerd op de vliegafstand vanaf Amsterdam. Wie verder vliegt en dus meer schadelijke stoffen uitstoot, betaalt meer belasting.
Korte vluchten: vluchten binnen de Europese Unie en vluchten tot ongeveer 2.000 kilometer vanaf Amsterdam.
Middellange vluchten: vluchten van 2.000 tot 5.500 kilometer. Dat zijn vluchten naar bijvoorbeeld Egypte en Turkije.
Lange vluchten: vluchten meer dan 5.500 kilometer vanaf Amsterdam. Bijvoorbeeld vluchten naar Canada, Mexico, Indonesië en Zuid-Afrika.
De eindbestemming van de passagier bepaalt de vliegbelasting. Voor een vlucht vanaf Amsterdam naar Indonesië, met een overstap op bijvoorbeeld Istanbul of Dubai, geldt het hoogste tarief, omdat de eindbestemming Indonesië is.