TERUG NAAR DE VORIGE PAGINA

English: Frequently asked questions

Bent u uw wachtwoord kwijt?

Vraag dan een nieuw wachtwoord aan door “wachtwoord vergeten” te kiezen. Volg vervolgens de instructies op uw scherm.

Bent u uw gebruikersnaam kwijt?

Neem dan contact op met de Belastingdienst via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
De medewerkers van B/CN zullen u hiermee helpen.


Waarom krijg ik geen verbinding met Mijn Belastingdienst Caribisch Nederland?

Dit kan verschillende oorzaken hebben. Er kan een probleem zijn met uw verbinding of met onze applicaties. Wij verzoeken u vriendelijk om een screenshot te maken en deze samen met uw melding door te sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.


Hoe kan ik online aangifte doen?

U ontvangt een uitnodiging voor het doen van aangifte. Vervolgens kunt u zelf thuis een account voor Mijn Belastingdienst Caribisch Nederland aanmaken. Hoe u dat doet, leest u hieronder bij de vraag “Hoe maak ik een account aan?”. Hebt u al eerder online aangifte gedaan, ga dan naar het portaal en log in met de u bekende gegevens.


Hoe maak ik een account aan?

Indien u in het bezit bent van een CRIB-nummer, een Sedula of KvK-nummer en over een e-mailadres beschikt, dan kunt u een account aanmaken.

Een account aanmaken doet u als volgt:

1. Ga naar de startpagina van Mijn Belastingdienst Caribisch Nederland

2. Klik op de link “Account aanmaken”

3. Doorloop de stappen. Bevestig uw invoer door na iedere stap op 'volgende' te klikken.

4. U ontvangt vervolgens een e-mailbericht om uw account te activeren. De activeringslink in deze e-mail is 24 uur geldig.

5. Door in de e-mail op de link te klikken, kunt u uw account activeren.

6. Uw account is geactiveerd, u kunt nu inloggen.

Waarom moet ik mijn e-mailadres invullen?

Uw emailadres is van belang bij het aanmaken van uw gebruikersaccount en verdere communicatie tussen u en BCN . U zult tijdens de inlogprocedure verdere instructies en informatie op uw e-mailadres ontvangen. Daarnaast kunt u bijvoorbeeld uw wachtwoord opnieuw instellen, deze informatie zal ook per e-mail worden toegezonden.

Wat is een CAPTCHA-code?

Een CAPTCHA-code is een soort beveiligingscode, het betekent: "completely automated public turing test to tell computers and humans apart". Hierdoor kan de applicatie mensen onderscheiden van zogenaamde robots. De meest gebruikte CAPTCHA-test is diegene waar je een willekeurige reeks (meestal vervormde) letters en/of cijfers voorgeschoteld krijgt, die u moet overtypen.


Mijn activeringslink is verlopen. Wat nu?

Indien uw activeringslink is verlopen, dan dient u een nieuwe code aan te vragen. Een nieuwe code aanvragen doet u als volgt: 
1.    Ga naar de inlogpagina en klik op “Activeringslink verlopen?
2.    Vul hier uw e-mailadres in en druk op 'Nieuwe activeringslink opvragen'.
3.    U krijgt een e-mailbericht m.b.t. uw aanvraag, hierin vindt u uw nieuwe activeringslink en  instructies hoe u uw account kunt activeren. Deze activeringslink is 24 uur geldig.

Ik heb een account aangemaakt maar kan nog geen online aangifte doen. Wat nu?

Indien er geen aangiften zichtbaar zijn dan betekent dit dat u voor dit jaar (nog) geen aangifte kunt doen. Mocht u redenen hebben aan te nemen dat dit niet correct is, neem dan contact op met onze helpdesk via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Het lukt mij niet om in te loggen. Wat nu?

Controleer of uw wachtwoord en gebruikersnaam kloppen. Indien u uw wachtwoord bent vergeten klikt u op de link “Wachtwoord vergeten”. Vul hierna uw e-mailadres in. Bevestig uw invoer door op “volgende” te klikken.

U ontvangt een e-mail met vermelding dat u een nieuw wachtwoord heeft aangevraagd voor Mijn Belastingdienst Caribisch Nederland. U kunt vervolgens uw wachtwoord opnieuw instellen.

Hoe lang duurt het voordat mijn aanvraag voor toegang tot de online aangifte is goed gekeurd?

U ontvangt binnen maximaal 3 werkdagen een e-mailbericht met de beoordeling van uw verzoek.

Waarom moet ik toegang aanvragen voor de online aangifte?

BCN vindt de veilgheid en correctheid van uw gegevens in onze applicaties belangrijk, daarom is deze procedure zo opgezet dat er een handmatige controle kan plaatsvinden.

Kan ik mijn emailadres wijzigen?

Ja, u kunt uw e-mailadres via de pagina 'Account' zelf wijzigen.

In welke talen kan ik aangifte doen?

De IB online aangifte kunt u in het Nederlands of Engels doen.

Wat gebeurt er als ik tussentijds stop?

U hoeft de online aangifte niet in één keer in te vullen. Als u op opslaan klikt, en daarna afsluit, kunt u later verdergaan waar u gebleven was. Wanneer u naar een volgend scherm doorklikt wordt het voorgaande scherm tevens automatisch opgeslagen.

Hoe kan ik mijn online aangifte afdrukken?

Via in de overzichtsschermen van loonheffing en algemene bestedingsbelasting kunt “Downloaden pdf” klikken. De aangifte zal in PDF formaat worden aangemaakt. Deze kunt u opslaan en daarna afdrukken. Mocht het document niet automatisch geopend worden, controleer dan of uw browser meldt dat een pop-up geblokkeerd is. Kies in dit geval om pop-ups van deze pagina toe te staan.

Kan ik mijn online aangifte op mijn computer bewaren?

Het is mogelijk om een kopie van uw online aangifte op uw computer  op te slaan en te bewaren. Klik op de link “Downloaden pdf”. De aangifte zal in PDF formaat worden aangemaakt. Deze kunt u vervolgens opslaan. Mocht het document niet automatisch geopend worden, controleer dan of uw browser meldt dat een pop-up geblokkeerd is. Kies in dit geval om pop-ups van deze pagina toe te staan.

Ik heb bepaalde grondslagen, omzetten of waardes niet, wat moet ik invullen?

U laat die velden dan leeg.

Ik heb geen scanner. Hoe moet ik een bijlage voor ABB toevoegen?

Indien u niet over een scanner beschikt is het mogelijk om bijvoorbeeld met een telefoon een foto te maken van hetgeen bijgevoegd dient te worden, deze aan uzelf te mailen en dan te uploaden via Mijn Belastingdienst Caribisch Nederland.

Waarom moet ik bijlagen toevoegen?

BCN moet de opgevoerde informatie, in sommige gevallen, kunnen verifieren, vandaar dat wij u vragen de bijlagen toe te voegen.

Ik wil een bijlage toevoegen waar niet naar wordt gevraagd in de online aangifte. Hoe doe ik dat?

U kunt alleen bij de aangifte ABB bijlagen bijgevoegen.

Wat voor formaat bijlages kan ik toevoegen?

De volgende bestandsformaten zijn toegestaan: pdf, doc, docx, png, jpg, jpeg, bmp, xls, xlsx, odt, ods en odp (max. 5mb per documen, 5 geleidelijsten en 150 facturen per online aangifte). Dit kan in het scherm 'Bijlagen toevoegen: aftrekbare ABB'.  Wij kunnen u daarnaast, alsnog, vragen de stukken naar ons op te sturen.

Ik heb een verkeerde bijlage toegevoegd. Hoe wijzig ik deze?

Hebt u een verkeerde bijlage toegevoegd? Ga dan terug naar het scherm 'Bijlagen toevoegen: aftrekbare ABB' om het bestand te vervangen of te verwijderen.  Indien u een tweede of meerdere bijlagen hebt toegevoegd dan heeft u de mogelijkheid om deze bijlagen te verwijderen. Na het indienen van de aangifte kunt de bijlagen niet meer wijzigen. U kunt bij een aanvulling of een correctie uiteraard wel nieuwe bijlagen toevoegen/uploaden.


Hoe verstuur ik de online aangifte?

De online aangifte wordt digitaal verstuurd. Als u klaar bent met het invullen van alle velden dan dient u de online aangifte digitaal te ondertekenen en te versturen. U kunt deze aangifte niet nogmaals op papier inleveren of laten afstempelen bij de balie.

Hoe onderteken ik mijn aangifte?

Nadat u uw aangifte hebt ingevuld en alle velden hebt bevestigd dan krijgt u de mogelijkheid om de aangifte te ondertekenen. U ondertekent uw aangifte door te klikken op de knop “Ondertekenen en verzenden”.  Daarmee verklaart u nogmaals dat u uw online aangifte volledig en naar waarheid hebt ingevuld en dient u de online aangifte in. Uw account geldt als digitale handtekening bij het versturen van de online aangifte.

Kan ik ook online aangifte doen voor een ander?

Dit kan wanneer iemand u machtigt. ga voor meer informatie naar de veelgestelde vragen over machtigen.

Kan ik zien hoeveel belasting ik moet betalen of terugkrijg?

U ziet in de meeste gevallen hoeveel u terug krijgt of moet betalen.

Ik heb mijn online aangifte verzonden. Wat gebeurt er hierna?

Uw online aangifte wordt verplaatst van 'Openstaande aangiften' naar ' Online ingediende aangiften'. U krijgt een ontvangstbevestiging per email met de vermelding “Uw aangifte is ingediend”. Uw online aangifte wordt in ons systeem verwerkt. In het online portaal kunt u uw aangifte bekijken, downloaden en/of afdrukken voor uw administratie.


Ik heb een fout gemaakt in mijn aangifte. Wat nu?

Als uw aangifte nog niet digitaal heeft ingediend, dan kunt u naar het  desbetreffende veld teruggaan en de fout herstellen. Indien u de online aangifte al heeft verzonden dan dient u de fout doormiddel van een aanvulling of een correctie te herstellen.

Ik heb een e-mail gekregen van BCN, maar ik heb niets aangevraagd of ingediend. Wat moet ik doen?

We adviseren u om contact op te nemen met de Belastingdienst Caribisch Nederland.


Zijn mijn gegevens veilig?

BCN neemt de veiligheid van uw gegevens serieus en doet er alles aan om uw gegevens goed te beveiligen.

Is online aangifte doen veilig?

Er zijn veiligheidsmaatregelen genomen om ervoor te zorgen dat de applicatie goed beveiligd is. De toegang is beveiligd en waarborgt de vertrouwelijkheid van uw gegevens. De webpagina’s van het portaal bestaan uit het protocol HTTPS. Dit staat voor HyperText Transfer Protocol Secure en herkent u aan de eerste letters van het webadres. De data die u verstuurd wordt hierdoor versleuteld, waardoor het onmogelijk wordt voor buitenstaanders om deze data in te zien. Desondanks, zijn additionele beveiligingsmaatregelen te allen tijde aangeraden. BCN heeft maatregelen getroffen om het portaal en de overdracht van gegevens te beveiligen. Uw eigen computer kunt u beveiligen door onder meer firewalls, virus scanners en anti-spyware applicaties te installeren. BCN kan hierbij niet assisteren.


Wat zijn de systeemvereisten en ondersteunende browsers?

Het online portaal is toegankelijk met besturingssysteem Windows XP, Vista, Windows 7 of 8 of het besturingssysteem Apple Macintosh OS X vanaf 10.6.

Uw beeldscherm moet minimaal beschikken over een schermresolutie van 1024 x 768 pixels en 256 kleuren. Als browser (internetprogramma) is geschikt Internet Explorer 8 en hoger, Mozilla Firefox 20 en hoger, Google Chrome. Op een Apple-computer is dat Safari 5 en hoger, Mozilla Firefox 20 en hoger, Google Chrome. Heeft u nog Internet Explorer 6 of 7? Deze versies zijn verouderd en worden door Microsoft niet meer aangepast aan nieuwe technologieën.

Voor een veilige browser met optimale weergave adviseren wij u gebruik te maken van de twee meest recente versie van Internet Explorer, Mozilla Firefox, Safari of Google Chrome.
De zoom-instelling van uw browser dient op zoomniveau 100% te zijn. Het inzoomen en uitzoomen worden nog niet volledig ondersteund.

Waar kan ik terecht voor meer informatie?

De medewerkers van de BCN helpen u graag bij het doen van uw  online aangiftes. Neem hiervoor contact op met onze helpdesk via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.


end faq