Waarom krijg ik geen verbinding met mijn.belastingdienst-cn.nl?

De Online aangifte IB is alleen te bereiken vanuit landen in het Koninkrijk der Nederlanden  (Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Nederland, en de BES eilanden (Bonaire, St. Eustatius en Saba)). De applicatie zal niet werken vanuit andere landen.

Hoe kan ik online aangifte doen?

U ontvangt een uitnodiging voor het doen van aangifte. Vervolgens kunt u zelf thuis een account aanmaken. Hoe u dat doet, leest u hieronder bij de vraag “Hoe maak ik een account aan?”.

Ik heb geen uitnodiging ontvangen, wat moet ik doen?

In het geval dat u geen uitnodiging van B/CN ontvangen heeft en u uw IB aangifte online wilt doen, verzoeken wij u om contact op te nemen met B/CN.

Hoe maak ik een account aan?

Indien u bent uitgenodigd en in het bezit bent van een cribnummer, een sedula en over een email adres beschikt, dan kunt u een account aanmaken.

Een account aanmaken doet u als volgt:

1. Ga naar de startpagina van de IB Online Aangifte

2. Klik op de link “Maak deze dan eerst aan”

3. U vult uw gegevens in (denk aan gebruikersnaam; geldig emailadres; voor- en achternaam en wachtwoord). Bevestig uw invoer door op OK te klikken.

4. U krijgt een email bericht m.b.t. uw aanvraag, hierin vindt u uw activeringscode en instructies hoe uw account te activeren.

5. Door in de email op de link te klikken en de instructies te volgen kunt u uw account activeren.

6. U vult uw gebruikersnaam, emailadres en uw activeringscode in. Bevestig uw invoer door op OK te klikken.

7. Uw account is geactiveerd. Uw krijg een email bericht met de vermelding dat u kunt inloggen en toegang aanvragen tot de online aangifte inkomstenbelasting.

Ik heb geen scanner. Hoe moet ik een bijlage toevoegen?

Indien u niet over een scanner beschikt is het mogelijk om bijvoorbeeld met een telefoon een foto te maken van hetgeen bijgevoegd dient te worden, deze aan uzelf te mailen en dan te uploaden in de IB online applicatie.

Waarom moet ik bijlagen toevoegen?

B/CN moet de opgevoerde informatie kunnen verifieren, vandaar dat wij u vragen de bijlagen toe te voegen.

In welke talen kan ik aangifte doen?

Tijdens de proef kunt u de IB Online aangifte in het Nederlands en het Engels doen.

Mijn activeringscode is verlopen. Wat nu?

ls uw activeringscode is verlopen dient u een nieuwe code aan te vragen. Een nieuwe code aanvragen doet u als volgt: 
1.    Ga naar de startpagina en klik op de link “Vraag dan een nieuwe activeringscode aan.”
2.    Vul hier uw gebruikersnaam, emailadres en de CAPTCHA (beveiligingscode) in. Bevestig uw invoer door op OK te klikken.
3.    U krijgt een email bericht m.b.t. uw aanvraag, hierin vindt u uw nieuwe  activeringsatiecode en  instructies hoe u uw account kunt te activeren. Deze activeringsatiecode is 1 dag geldig.

Wat is een CAPTCHA?

CAPTCHA is een soort beveiligingscode, het betekent: "completely automated public turing test to tell computers and humans apart". Hierdoor kan de B/CN mensen onderscheiden van zogenaamde robots. De meest gebruikte CAPTCHA -test is diegene waar je een willekeurige reeks (meestal vervormde) letters en/of cijfers voorgeschoteld krijgt, die je moet overtypen.

Waarom moet ik mijn emailadres invullen?

Uw emailadres is van belang bij het aanmaken van uw gebruikersaccount en verdere communicatie tussen u en B/CN . U zult tijdens de inlogprocedure verdere instructies en informatie op uw emailadres ontvangen. Daarom dient u een geldig en actief emailadres op te geven.

Hoe lang duurt het voordat mijn aanvraag voor toegang tot de online aangifte is goed gekeurd?

U ontvangt binnen maximaal 3 werkdagen een email bericht met de beoordeling van uw verzoek.

Waarom moet ik toegang aanvragen voor de online aangifte?

B/CN vindt de veilgheid van uw gegevens belangrijk, daarom is deze procedures zo gemaakt.

Hoe kan ik mijn online aangifte afdrukken?

In de online aangifte IB applicatie kunt op  de link “Afdrukken” klikken. De aangifte zal in PDF formaat worden aangemaakt. Deze kunt opslaan en daarna afdrukken. Mocht het document niet automatisch geopend worden, controleer dan of uw browser meldt dat een pop-up geblokkeerd is. Kies in dit geval om pop-ups van deze pagina toe te staan.

Kan ik mijn online aangifte op mijn computer bewaren?

Het is mogelijk om een kopie van uw online aangifte op uw computer  op te slaan en te bewaren. Klik op de link “Afdrukken” en voordat u de aangifte print kunt u deze op uw computer downloaden en opslaan.

Ik heb bepaalde inkomsten of lasten niet. Wat moet ik invullen?

U laat die velden dan leeg.

Wat betekent '*' na een vraag?

'*' betekent een verplicht veld. Bij deze velden bent u verplicht informatie in te vullen of een bijlage bij te voegen.

Wat gebeurt er als ik tussentijds stop?

U hoeft de online aangifte niet in één keer in te vullen. Als u afsluit, kunt u later verdergaan waar u gebleven was.

Hoe verstuur ik de online aangifte?

De online aangifte wordt digitaal verstuurd. Als u klaar bent met het invullen van alle velden dan dient u de online aangifte digitaal te ondertekenen en te versturen. 

Hoe onderteken ik mijn aangifte?

Nadat u uw aangifte hebt ingevuld en alle velden hebt bevestigd dan krijgt u de mogelijkheid om de aangifte te ondertekenen. U ondertekent uw aangifte door te klikken op de knop “Aangifte ondertekenen en versturen  ”. Daarmee verklaart u dat u uw online aangifte volledig en naar waarheid hebt ingevuld en dient u de online aangifte in. Uw account geldt als digitale handtekening bij het versturen van de online aangifte.

Kan ik ook voor mijn partner aangifte doen?

Ja, indien u gezamenlijk bent uitgenodigd om aangifte te doen kunt u bij het invullen van de online aangifte ook de gegevens van uw partner invullen.

Kan ik ook online aangifte doen voor een ander?

Dit is een proef en dit is vooralsnog niet mogelijk. U mag alleen aangifte doen voor uw eigen account.

Kan ik alle bijlagen in één keer toevoegen?

Nee, er zijn verplichte velden waarbij u telkens de bijlagen dient toe te voegen. Aan het einde van de online aangifte heeft u wel de mogelijkheid om nog eventueel ontbrekende bijlagen toe te voegen.

Kan ik zien hoeveel belasting ik moet betalen of terugkrijg?

In deze fase is dat nog niet mogelijk. Dit is een proef. In de toekomst zal dit wellicht wel mogelijk zijn.

Ik heb mijn online aangifte verzonden. Wat gebeurt er hierna?

De status van uw online aangifte veranderd in “Ingediend”. U krijgt een ontvangstbevestiging per email met de vermelding “Uw aangifte is ingediend”. Uw online aangifte wordt in ons systeem verwerkt. In het online portaal kunt u uw aangifte inzien en/of afdrukken voor uw administratie.

Ik wil een bijlage toevoegen waar niet naar wordt gevraagd in de online aangifte. Hoe doe ik dat?

Wilt u een bijlage toevoegen die niet bij één van de aangifte onderdelen past, dan kunt u onder ‘Bijlagen’ alsnog een document toevoegen. Dit doet u door te klikken op “Overig document toevoegen”.

Wat voor formaat bijlages kan ik toevoegen?

U kunt pdf-, doc-, docx-, jpg-, jpeg-, png- en bmp-bestanden toevoegen als bijlagen (max. 5mb per document en 70 documenten per online aangifte). Dit kan direct bij de betreffende rubriek.  Maar wij kunnen u alsnog vragen de stukken naar ons te sturen.

Ik heb een verkeerde bijlage toegevoegd. Hoe wijzig ik deze?

Hebt u een verkeerde bijlage toegevoegd? Ga dan terug naar het aangifte-onderdeel om het bestand te vervangen of te verwijderen. De eerste bijlage bij een vraag is verplicht. Deze wordt automatisch vervangen  wanneer  u de juiste bijlage toe voegt. Indien u een tweede of meerdere bijlagen hebt toegevoegd dan heeft u de mogelijkheid om deze bijlagen te verwijderen.  Dit kan via het menu aan de linkerzijde van het scherm .

Ik heb een fout gemaakt in mijn aangifte. Wat nu?

Als uw aangifte nog niet digitaal heeft ingediend, dan kunt U    naar het  desbetreffende veld teruggaan en de fout herstellen. Indien u de online aangifte al heeft verzonden dan dient u de fout door middel van een papieren aangifte te herstellen. Wijzigingen van deze online aangifte kunnen alleen doorgegeven worden door een herziene papieren aangiftebiljet in te dienen.

Ik heb een email gekregen van B/CN, maar ik heb niets aangevraagd. Wat moet ik doen?

We adviseren u om contact op te nemen met B/CN.

Ik heb een activeringscode in de email gekregen. Moet ik deze helemaal overtypen?

U hoeft deze niet over te typen. U kunt deze code uit de email kopiëren en in het betreffende veld in de applicatie plakken.

Zijn mijn gegevens veilig?

B/CN neemt de veiligheid van uw gegevens serieus en doet er alles aan om uw gegevens goed te beveiligen.

Ik heb een account aangemaakt maar kan nog geen online aangifte doen. Wat nu?

Om de IB aangifte online te kunnen doen, moet u ook de mogelijkheid om online aangifte te doen aanvragen. Dit doet u als volgt:

Ga naar het inlogscherm. 
•    vul hier uw gebruikersnaam en wachtwoord in;
•    klik dan op “Inloggen”.

Nu kunt u uw aanvraag voor toegang tot de online aangifte doen. 

Hiertoe voert u de volgende gegevens in:

• uw cribnummer;

• uw sedula nummer;

• uw geboortedatum;

• als laatste voegt u een kopie van uw sedula toe.

Bevestig uw invoer door op “OK” te klikken. Uw aanvraag zal door de B/CN beoordeeld worden. U ontvangt binnen maximaal 3 werkdagen een email met een reactie over uw aanvraag.

Het lukt mij niet om in te loggen. Wat nu?

Controleer of uw wachtwoord en gebruikersnaam kloppen. Indien u uw wachtwoord bent vergeten klikt u op de link “Wachtwoord vergeten”. Vul hierna uw gebruikersnaam en emailadres in. Bevestig uw invoer door op “OK” te klikken.


U ontvangt een email met vermelding dat u een nieuw wachtwoord heeft aangevraagd voor het online portaal van B/CN. U dient dit wachtwoord en gebruikersaccount te activeren met de activeringscode. Deze activeringscode is 1 dag geldig. Wanneer deze verlopen is, moet u een nieuwe activeringscode aanvragen om dit wachtwoord en uw account te activeren.

Is online aangifte doen veilig?

Er zijn veiligheidsmaatregelen genomen om ervoor te zorgen dat de applicatie goed beveiligd is. De toegang is beveiligd en waarborgt de vertrouwelijkheid van uw gegevens. De webpagina’s van het portaal bestaan uit het protocol HTTPS. Dit staat voor HyperText Transfer Protocol Secure en herkent u aan de eerste letters van het webadres. De data die u verstuurd wordt hierdoor versleuteld, waardoor het onmogelijk wordt voor buitenstaanders om deze data in te zien. Desondanks, zijn additionele beveiligingsmaatregelen te allen tijde aangeraden. B/CN heeft maatregelen getroffen om het portaal en de overdracht van gegevens te beveiligen. Uw eigen computer kunt u beveiligen door onder meer firewalls, virus scanners en anti-spyware applicaties te installeren. B/CN kan hierbij niet assisteren.

Wat zijn de systeemvereisten en ondersteunende browsers?

Het online portaal is toegankelijk met besturingssysteem Windows XP, Vista, Windows 7 of 8 of het besturingssysteem Apple Macintosh OS X vanaf 10.6.

Uw beeldscherm moet minimaal beschikken over een schermresolutie van 1024 x 768 pixels en 256 kleuren. Als browser (internetprogramma) is geschikt Internet Explorer 8 en hoger, Mozilla Firefox 20 en hoger, Google Chrome. Op een Apple-computer is dat Safari 5 en hoger, Mozilla Firefox 20 en hoger, Google Chrome. Heeft u nog Internet Explorer 6 of 7? Deze versies zijn verouderd en worden door Microsoft niet meer aangepast aan nieuwe technologieën.

Voor een veilige browser met optimale weergave adviseren wij u gebruik te maken van de twee meest recente versie van Internet Explorer, Mozilla Firefox, Safari of Google Chrome.
De zoom-instelling van uw browser dient op zoomniveau 100% te zijn. Het inzoomen en uitzoomen worden nog niet volledig ondersteund.

Hieronder vind u een overzicht van de ondersteunde platformen en browsers.

 

  Windows    
  Win 7 Win 8 Win 10
MS IE 9 - - -
MS IE 10 Ja Ja Ja
MS IE 11 Ja Ja Ja
MS Edge - - Ja
Mozilla Firefox 39 Ja Ja Ja
Mozilla Firefox 40 Ja Ja Ja
Mozilla Firefox 41 Ja Ja Ja
Google Chrome 44 Ja Ja Ja
Google Chrome 45 Ja Ja Ja
Google Chrome 46 Ja Ja Ja
Opera 30 Ja Ja Ja
Opera 31 Ja Ja Ja
Opera 32 Ja Ja Ja
Safari 7 No No No
Safari 8 No No No
Safari 9 No No No
Android - -

-

  Linux Apple  
  Ubuntu OS X El Capitan iOS 8,9 ipad
MS IE 9 - - -
MS IE 10 - - -
MS IE 11 - - -
MS Edge - - -
Mozilla Firefox 39 Ja Ja -
Mozilla Firefox 40 Ja Ja -
Mozilla Firefox 41 Ja Ja -
Google Chrome 44 Ja Ja -
Google Chrome 45 Ja Ja -
Google Chrome 46 Ja Ja Ja
Opera 30 No No -
Opera 31 No No -
Opera 32 No Ja Ja
Safari 7 - Ja No
Safari 8 - Ja No
Safari 9 - Ja Ja
Android - -

-

  Android    
  Jelly Bean KitKat Lollipop
MS IE 9 - - -
MS IE 10 - - -
MS IE 11 - - -
MS Edge - - -
Mozilla Firefox 39 - - -
Mozilla Firefox 40 - - -
Mozilla Firefox 41 Ja Ja Ja
Google Chrome 44 - - -
Google Chrome 45 - - -
Google Chrome 46 Ja Ja Ja
Opera 30 - - -
Opera 31 - - -
Opera 32 Ja Ja Ja
Safari 7 - - -
Safari 8 - - -
Safari 9 - - -
Android Ja Ja Ja

Waar kan ik terecht voor meer informatie?

De medewerkers van de B/CN helpen u graag bij het doen van uw  online aangifte IB. Neem hiervoor contact op met de balie medewerkers van B/CN.

Kan ik mijn emailadres wijzigen?

 

Nee, u kunt op dit moment uw emailadres niet zelf wijzigen . Neem contact op met B/CN. De medewerkers van B/CN zullen u hierbij helpen.

end faq